Kobieta autentyczna, oryginalna i przedsiębiorcza. Niezwykle komunikatywna i twardo stąpająca po ziemi. Wyróżnia ją asertywność i pomysł na siebie. Wie czego chce, pracuje nierzadko do 1 w nocy i wstaje o 5 nad ranem. Jest pracującą mamą, która stara się znaleźć balans miedzy życiem zawodowym a prywatnym. Właśnie teraz czuje, że jest w najlepszym momencie swojego życia.
ILONA ADAMSKA: Skąd pomysł na własny biznes?
EWELINA SALWUK-MARKO: W moim przypadku marzenie o stworzeniu własnego portalu, pojawiło się jeszcze na studiach. To był mój cel. Chciałam dowiedzieć się jak najwięcej w tym temacie, jak go stworzyć, prowadzić itp. Pracowałam w różnych firmach i tam nabierałam wiedzy i doświadczenia. Moja praca magisterska dotyczyła stworzenia portalu dla kobiet. Agencja kreatywna pojawiła się w trakcie, była odpowiedzią na potrzeby klientów z portalu. W przypadku kampanii społecznej GoWomen, to był impuls, który poprzez różne doświadczenia, kierował mnie do zrobienia czegoś wartościowego. Nie jest on biznesem, a ideą którą chciałabym się też zająć. Wszystko działa na zasadzie non-profit. Natomiast portal biznesowy kiełkował w mojej głowie już od dawna. W czasie pandemii powoli go tworzyłam. Portal Warto Znać -myślę, to jeden z moich najważniejszych projektów, który szybko zdobył uznanie czytelników.
Jak to jest tworzyć coś od początku do końca samemu? Co wtedy czujesz?
To jest uzależniające. Tworzenie czegoś od podstaw, opracowanie strategii, pomysł, postawienie strony, zrobienie logo to jest bardzo inspirujące, ale i czasochłonne zajecie. Nierzadko proszę o pomoc innych. Tworzenie daje mi poczucie spełnienia i samorealizacji, czuje wtedy ogromną energie i motywacje. Czuje się wtedy niezależna i silna. Z drugiej jednak strony, czuje też presje. Jeśli od jakiegoś czasu nie zaproponowałam nic nowego, nie stworzyłam kolejnej marki, czuje to na swoich barkach. To obciążające psychicznie.
Często czujesz presje?
Każdego dnia czuje jakąś presje. Presje związaną z moimi projektami, ale też z klientami, którzy oczekują ode mnie pewnych realizacji i zleceń. Często presje powoduje sobie ja sama. Nierzadko chciałabym wszystko zrobić „tu i teraz”, jak najszybciej.
Czym Twój biznes wyróżnia się na tle konkurencji, na tle podobnych firm z Twojej branży? Co decyduje o jego wyjątkowości?
Feszyn.com założyłam w 2013 roku, ma już trochę lat. W tym czasie zmienił się 4 razy, a rok temu zmieniłam logo. Wyróżnia się niezależnością, ciekawymi artykułami, przejrzystością wizualną i responsywnością. Strona jest subtelna i przyjemna dla oka, łatwo się po niej poruszać. Pojawiają się ciekawe artykuły, galerie zdjęć, wywiady – wszystko to co może interesować współczesną kobietę. Ponadto jest on niezależny, czyli nie mam nad sobą dużej sieci czy korporacji, sama decyduje o publikacjach
GoWomen nie ma konkurencji. Po zainteresowaniu jakie było i jest nadal widać, że tematy dotyczące dyskryminacji kobiet są w naszym kraju poważne i mocno zaniedbane. Na stronie są prawdziwe historie, które anonimowo można przesyłać, za pomocą formularza.
Warto Znać to portal typowo ekspercki, biznesowy. Zapraszam do udziału sprawdzonych ekspertów, którzy chcą podzielić się wiedzą i przekazać jakąś wartość. To projekt na bardzo wysokim poziomie, który w krótkim czasie zyskał wielu sympatyków i czytelników.
Czy kiedyś miałaś problem z kopiowaniem, plagiatem? Czy ktoś skopiował Twoje pomysły?
Różne portale kopiują wzajemnie i tego nie da się ukryć i zatrzymać. Czasami może to być ukryte czy jawne – jak w przypadku materiałów prasowych, które są powielane przez dziesiątki różnych serwisów. W Internecie można znaleźć mnóstwo różnych inspiracji, w przypadku braku weny twórczej nie raz szukam inspiracji w sieci. Myślę, że kopiowanie biznesu czy projektów można podzielić na 2 kategorie. Pierwsza która nie ma pomysłu na siebie, chciałaby coś osiągnąć, mieć jakieś konkretne wpływy i zakłada taki biznes jak nasz. Podobna strona, czy branża, kolorystyka itp. Jednak z czasem zauważy, że zadania i obowiązki mogą go przerosnąć.
Druga kategoria to przypadek. Ktoś wymyślił jakieś logo, a inna osoba uznała ze jest podobne do jej. Pierwsza osoba, nie sprawdziła swojego pomysłu (chociaż trudno jest sprawdzić wszystko).
W dzisiejszych czasach nie jest łatwo sobie z tym poradzić. Najlepiej od początku budować mocną i silną markę, która będzie się kojarzyła tak, aby ktoś się nią inspirował, a nie kopiował.
Jak na co dzień budujesz swoją markę swojej firmy? Na czym polega jej siła?
Siła Feszyn.com polega przede wszystkim na tym, że jest długi czas na rynku. Ma bardzo dobre statystyki, i sporą liczbę fraz w Top 10. Bardzo dużo czasu poświęcam na optymalizację strony, na optymalizację każdego tekstu. Cały czas coś udoskonalam czy poprawiam.
Markę wspieram poprzez kanały social media, uczestnictwo w różnych projektach czy patronatach medialnych. Agencja kreatywna Sal-Mar, to marka sama w sobie, dużo działają zadowoleni klienci, którzy polecają mnie w social mediach.
GoWomen zbudowało swoją markę na prawdziwych historiach i potrzebach tysięcy kobiet w Polsce, a i pewnie na świecie. Jej siłą jest prawda i moc kobiet. Warto Znać – to już całkiem niezła społeczność przedsiębiorczych osób, daje im wartość, której potrzebują.
Jakimi wartościami kierujesz się w biznesie?
Współpracuje tylko z firmami i markami, które sama czuje – instynktownie. Jeśli nie ma między nami chemii, nie podejmuje współpracy lubą ją rozwiązuje. Zawsze na pierwszym miejsc stawiam szacunek do siebie samej. Staram się kilka razy zastanowić zanim podejmę współpracę czy działanie. Dobro klienta i relacje także są dla mnie wartościami priorytetowymi.
Jak ważny w biznesie i prowadzeniu własnej działalności jest PR, marketing i relacje z mediami?
Ogromne. W czasach tak ogromnej konkurencji, działania PR czy marketing są jednym z kluczowych elementów prowadzenia działalności. Bez odpowiedniej strategii i planu działania, nie osiągniemy zamierzonego sukcesu.
Jaka jest Twoje definicja sukcesu?
Szacunek do samej siebie. Po latach pracy i różnych sytuacjach, nauczyłam się że na pierwszym miejscu stawiam szacunek do siebie i swojej pracy. Oznacza to, że nie działam za wszelką cenę i nie pracuję po najniższych stawkach proponowanych przez klienta. Mój czas, pomysł, zaangażowanie, a także zużycie laptopa, prąd czy utrzymanie serwerów są bardzo cenne. Nie każdy potrafi to zobaczyć i docenić. Na szczęście, coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę.
Jakimi cechami powinien odznaczać się lider? Czy czujesz się liderką?
Lider ma kawał trudnego orzecha do przełknięcia. Jednocześnie pracuje jak inni i kieruje, a nawet przewodzi zespołem. Liderem są też osoby w danej branży, którzy wykreowali coś nowego, wprowadzili produkt który okazał się sukcesem. Bycie liderką, jeszcze przede mną. Ale mam nadzieje, że już wkrótce.
Mówi się, że komunikacja lidera charakteryzuje się przede wszystkim odwagą. Wolność wyboru nie ma ceny. Zgodzisz się z tym stwierdzeniem? Jak rozumiesz wolność, zwłaszcza w biznesie?
Moją wolnością wyboru jest przede wszystkim to z kim chcę pracować. Kiedy i w jaki sposób. Ceną jest realizacja czegoś fajnego, gdzie czuje cały pomysł i strukturę całą sobą. Jest to zgodne z moimi przekonaniami i sumieniem. Odwaga, także jest mi bliska. Nierzadko musze podjąć szybkie i ważne decyzje, które wiążą się z odwagą. Odwagą jest też wg mnie powiedzeniem innym prawdy. To nie jest proste.
W czym, Twoim zdaniem, tkwi siła kobiet w biznesie?
Nie da się ukryć, że współczesne kobiety to prawdziwe petardy. Kobiety posiadają wyjątkowy zmysł, odwagę i ogromne ambicje. Potrafią wykonywać kilka rzeczy na raz, dzwonić do klienta, pisać maila, robić obiad i opiekować się dzieckiem. Mamy w sobie ogromny potencjał i chęci do robienia czegoś potrzebnego i ważnego. Naszą siłą jest prawdziwa praca, kilka zajęć jednocześnie wykonywanych w tym samym czasie.
Wierzysz w kobiecą intuicję? Słuchasz jej prowadząc swoją firmę i podejmując kluczowe biznesowe decyzje?
W większości, kieruje się tylko intuicją. Moja intuicja na pewno wyrobiła się, poprzez różne doświadczenia w życiu prywatnym i zawodowym. Jest kształtowana poprzez wiedzę, szkolenia i umiejętności, które staram się cały czas rozwijać. To właśnie intuicja pokierowała mnie do stworzenia GoWomen czy portalu Warto Znać.
Pani życiowe motto i rada, którą chciałaby Pani przekazać naszym Czytelniczkom?
„Szacunek do samej siebie”. Szanuj siebie i swoją pracę. Jeśli Ty będziesz się szanować, klienci będą szanować Ciebie. Jeśli będziesz szanować pracowników, oni także odwdzięczą się szacunkiem. Szacunek do własnej pracy powinien, też przedkładać się na adekwatne wynagrodzenie. Niskie stawki są brakiem szacunku dla swojej pracy.
Ewelina Salwuk-Marko – redaktor naczelna portalu Feszyn.com założonego w 2013 roku, a także portalu biznesowo-eksperckiego WartoZnac.pl. Właścicielka Agencji kreatywnej Sal-Mar, twórczyni kampanii społecznej wspierającej kobiety na rynku pracy GoWomen. Wykładowca akademicki w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Otrzymała statuetki „Diamenty kobiecego biznesu 2017”, „Kobieta, która inspiruje 2020”,” Kobieta sukcesu 2021”. Ukończyła dwa kierunki studiów. Strateg komunikacji, PR-owiec i specjalista od content marketingu. Ekspertka od Digital Marketing. Od lat wspiera polskie marki, propagując idee „wybieram polskie produkty”. Motywuje ludzi do zachowania kultury i etyki biznesowej, która ma dla niej kluczowe znaczenie. Twórczyni akcji „ Polskie kobiece marki, które warto znać” . Interesuje się również kwestiami związanymi z brandingiem i corporate identity. Branżą internetową zajmuje się od 2009 roku , w którym to czasie zdobywała doświadczenie przede wszystkim w szeroko pojętym marketingu internetowym. Prywatnie miłośniczka seriali, pasjonatka mody, zafascynowana naturalnymi kosmetykami. Żona i matka.
Strony:
Portal Warto Znać http://wartoznac.pl/
Portal dla kobiet Feszyn.com http://feszyn.com/