Monika Blezień-Ruszaj: Pasja, ekologia i przedsiębiorczość, czyli biznes w zgodzie z naturą


Monika Blezień-Ruszaj, doradczyni ds. ochrony środowiska i dokumentacji kosmetycznej, udowadnia, że połączenie pasji z wiedzą ekspercką może stanowić fundament sukcesu w biznesie. W rozmowie zdradza, co zainspirowało ją do założenia firmy BeautyEko, jak pomaga przedsiębiorcom w wyzwaniach związanych z systemem BDO, oraz dlaczego ekologia i odpowiedzialność środowiskowa odgrywają kluczową rolę w jej działalności.

Jakie były początki Pani kariery w branży związanej z ochroną środowiska i BDO? Co zainspirowało Panią do założenia firmy BeautyEko?

Rozpoczynając w szkole naukę biologii zafascynował mnie ten temat i byłam już wówczas przekonana że w tym kierunku podążę. Zawsze myślałam też, że pomoc innym, to coś co mogę robić, a połączenie zainteresowania ekologią, znajomość niuansów związanych z ochroną środowiska jak również zgłębienie i zapoznanie się z systemem BDO ( Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami ) było bodźcem do wdrożenia moich zamiarów i stworzenia firmy. Moją pasją jest kosmetyka, dlatego też w dużej mierze swoje usługi świadczę dla sektora beauty, wykonanie dokumentacji, wdrożenie strategii ekologicznej czy też zarządzanie, ewidencja i sprawozdawczość środowiskowa dla branży beauty to były początki mojej działalności.    

Jakie są najczęstsze wyzwania, z jakimi spotykają się przedsiębiorcy z branży beauty, e-commerce czy gastronomii, jeśli chodzi o system BDO i sprawozdawczość środowiskową?

Sprawozdawczość, ewidencja i rozliczenia to część systemu BDO i wymagań środowiskowych ciążących na przedsiębiorstwach. Wiele mikroprzedsiębiorców, moich klientów ma problemy ze zrozumieniem i wykonaniem wszystkich nałożonych na nich obowiązków. Biura rachunkowe, które ich rozliczają nie do końca czują wymagania środowiskowe i chętnie odsyłają do innych firm. Ciągle zmieniające się prawo, nowe obowiązki nie pomagają przedsiębiorcom, coraz więcej pytań nasuwa im się i potrzebują pomocy w zakresie systemu i raportowania. System  BDO ujednolicił nam ewidencję odpadów wytwarzanych w firmach, większość sklepów e-commerce pod ten rodzaj ewidencji jak i sprawozdawczości nie podlega – jest z niej zwolniony, gdyż nie wytwarza tak dużo odpadów – oczywiście mówię tutaj o małych sklepach internetowych. 

Gabinety kosmetyczne, w których oferowane są usługi związane z możliwością pojawienia się przerwania naskórka podlegają pod system BDO, gdyż wytwarzają odpady zaliczane do odpadów medycznych, muszą prowadzić ewidencję i oddawać odpady specjalistycznej firmie. 

Na rynku przedsiębiorców mamy też podmioty, które zajmują się produkcją i sprzedażą, w ich przypadku ewidencja wytworzonych odpadów jak najbardziej jest już zasadna i wszystkie wymagania środowiskowe powinny one spełniać. 

Zarówno firmy handlowe, branża gastronomiczna, firmy produkcyjne jak i cały rynek e-commerce podlegają natomiast pod ewidencję i sprawozdawczość w zakresie wprowadzanych produktów / produktów w opakowaniach na rynek. Pamiętać należy że wszystkie podmioty, które : 

  • wprowadzają sprzęt elektryczny / elektroniczny oraz autoryzowani  przedstawiciele,
  • wprowadzają baterie lub akumulatory,
  • produkują, importują czy też dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy / nabycia opakowań,
  • wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach,
  • wprowadzają  do obrotu opony,
  • wprowadzają do obrotu oleje smarowe,
  • wprowadzają do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
  • wprowadzają do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne,

zobowiązane są do wpisu w systemie BDO, jeżeli nadal chcą prowadzić swoją działalność w tym zakresie. Wpis do systemu gwarantuje im legalny obrót i działalność. Mogą spać spokojnie, wiedząc że w przypadku kontroli mogą przedłożyć urzędnikowi nadany numer BDO.  

Większe firmy mają na pewno w swojej strukturze Działy Ochrony Środowiska, dla mniejszych firm dobrym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z firmą oferującą usługi doradcze w zakresie systemu / obowiązków środowiskowych. Firmy takie sprawują pieczę nad wymaganiami narzuconymi na przedsiębiorcę, prowadzą w jego  imieniu ewidencję, przypominają o opłatach i składają w imieniu podmiotu raporty lub sprawozdania. 

Wspomniała Pani, że pomaga w przygotowaniu procedur dezynfekcji oraz nadzorze nad kartami charakterystyki. Jakie znaczenie mają te procedury w codziennej działalności przedsiębiorstw?

Procedury dezynfekcji są potrzebne przede wszystkich dla przedsiębiorców działających w branży beauty czy też gastronomicznej, to wymagania związane z zasadami BHP, przy kontrolach prowadzonych przez Inspekcje Sanitarną czy też Inspekcję Handlową te procedury mogą być gotowe  do przedstawienia, ich brak może skutkować wpisem w protokole pokontrolnym, czy też nałożeniem mandatu. Moi klienci w zakresie naszej współpracy mogą liczyć na przygotowanie takich dokumentów, które są opracowane w oparciu o wymagania ustaw / rozporządzeń. 

Jeżeli chodzi o karty charakterystyki są one wymagane w przedsiębiorstwach produkcyjnych, gabinetach kosmetycznych czy też w branży motoryzacyjnej i budowlanej. Środki chemiczne, preparaty do dezynfekcji, substancje do produkcji kosmetyków czy też chemia budowlana. Karta charakterystyki to  źródło wiedzy potrzebne do udzielenia pierwszej pomocy, zastosowania odpowiednich środków ppoż. czy też wykonania dokumentacji przy tworzeniu mieszanin, produktów końcowych. 

Dokumenty te powinny być dostarczane do przedsiębiorców wraz z zakupem, w wersji elektronicznej bądź papierowej. Powinny być dostępne dla pracowników i służb ratunkowych więc dobrze by było, żeby znajdowały się w widocznym miejscu, były opisane i aktualne. 

Czym różnią się potrzeby branż takich jak motoryzacyjna, budowlana, gastronomiczna  czy beauty w kontekście rejestracji i sprawozdawczości w systemie BDO?

Kilka słów na ten temat przedstawiłam powyżej, ale systematyzując wiedzę i potrzeby tych branż już opisuję. 

Branża beauty, moto i budowlana są zobowiązane do wpisu w zakresie wytwarzanych odpadów w systemie BDO – gabinety kosmetyczne, warsztaty samochodowe czy też firmy świadczące usługi budowlane są zobowiązane do rejestracji i ewidencji odpadów powstających w ich działalności, oczywiście mogą być wyjątki, dlatego w mojej firmie stawiam na dialog z klientami, umawiamy się na konsultacje i opracowujemy wspólnie ścieżkę ich potrzeb związanych z ochroną środowiska. 

Jeżeli firmy te zaczną prowadzić sprzedaż wysyłkową – zaczną swoje produkty np. kosmetyki, części zamienne czy też towary budowlane wysyłać w opakowaniach do klientów, będą musieli rozszerzyć swoją działalność i zaktualizować wpis w rejestrze  BDO. 

Branża gastronomiczna może być zwolniona z ewidencji wytworzonych odpadów, ale należy pamiętać że 90 % restauracji sprzedaje swoje dania na wynos, co wiąże się z wprowadzaniem opakowań na rynek, jeżeli firma dodatkowo wprowadza kubki na napoje i opakowania na żywność z tworzywa sztucznego / jednorazowego użytku / i/lub w części zawierające tworzywo sztuczne podlegają pod obowiązki związane z Dyrektywą SUP. W przyszłym – 2025 roku dodatkowo będą zobowiązani do zrealizowania wymagań związanych z systemem kaucyjnym. 

W przypadku branży motoryzacyjnej  jeżeli firma zacznie sprowadzać zza granicy /z UE lub z poza UE/ samochody, pojazdy stanie się wprowadzających pojazdy, baterie i akumulatory oraz produkty – smary, oleje i opony. 

W zależności od zakresu rejestracji i działalności podmiotu po zakończonym roku kalendarzowym należy wykonać do 15 marca sprawozdawczość. Sprawozdawczość odpadową wykonujemy w zakresie wytworzonych odpadów – jest to sprawozdanie bez kosztowe. 

Dla wprowadzających produkty, opakowania bądź produkty w opakowaniach należy zrobić drugie, twz. Sprawozdanie produktowe / opakowaniowe – w oparciu do prowadzoną ewidencję należy podać ilości wprowadzanych opakowań / w kilogramach/, produktów / w kilogramach /, samochodów /w szt./ i naliczyć odpowiednie opłaty. Można też skorzystać z tzw. pomocy de minimis jeżeli ilość wprowadzanych opakowań w danym roku nie przekroczy 1 tony. 

Ukazał się właśnie Pani e-book dotyczący wprowadzania produktów kosmetycznych zgodnie z wymaganiami prawnymi. Czy mogłaby Pani opowiedzieć, jakie to wymagania, co odbiorcy znajdą w e-book’u i w jakim zakresie wymagania te dotyczą przedsiębiorców?

E-book „Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek” zawiera odpowiedzi na najczęstsze pytania z zakresu wdrażania produktu kosmetycznego na rynek. W przewodniku wyjaśniam, co to jest produkt kosmetyczny, jaki mamy podział, z jakimi obowiązkami i aktami prawnymi się zetkniemy, oraz jakie wymogi musimy spełnić, aby poszczególne etapy wdrożenia przejść gładko i osiągnąć swój cel. Przedsiębiorcy nie zawsze zdają sobie sprawę z wszystkich stawianych im wymagań i obowiązków z jakimi wiąże się wprowadzenie kosmetyku na rynek. 

Mam nadzieje, że e-book będzie dla wielu przedsiębiorców przydatnym zbiorem zagadnień, po który chętnie sięgną szukając właściwych rozwiązań. Przytoczone akty prawne i dokumentacja to najważniejsze przepisy w oparciu, o które można wprowadzić produkt na rynek. Bez spełnienia tych norm przedsiębiorca może zapłacić karę, a jego  wyrób może zostać wycofany z rynku. 

Współpracuje Pani z wieloma kobietami prowadzącymi swoje firmy. Jakie wsparcie oferuje Pani przedsiębiorczyniom, które chcą wprowadzać rozwiązania ekologiczne i spełniać wymogi środowiskowe?

Tak, większość moich klientów to kobiety, przedsiębiorczynie, które spełniają się w swoich zawodach, tworzą z pasją, a ja pomagam im od strony dokumentacji. Początek mojej działalności wiązał się z coraz większą ilością osób zainteresowanych przejęciem od nich obowiązków w zakresie dokumentacji środowiskowej i przygotowania dokumentów około – kosmetycznych. Zawsze staram się pomóc, doradzić i znaleźć najlepsze rozwiązania dla mikro i małych przedsiębiorców – współpracuję z ciekawymi przedsiębiorczyniami, pomagam rozwiązywać wspólnie wyzwania jakie mają, aby mogły spełniać się w swoich pasjach i aspekty środowiskowe zostawić z boku.

W ofercie mojej firmy znajdą : 

  • wpis a następnie zarządzanie kontem w systemie BDO w zakresie wprowadzaniach produktów w opakowaniach jak i w zakresie wytwarzanych podczas produkcji, konfekcjonowania i sprzedaży odpadów
  • raportowania i sprawozdawczość roczna w zakresie wymagań środowiskowych 
  • pomoc przy tworzeniu i nadzorowaniu dokumentów jakimi są certyfikaty jakości surowców, produktów, opakowań czy też karty charakterystyki dla surowców
  • konsultacji i wyjaśnienia wątpliwości związanych z wprowadzanym produktem bądź dokumentacją 
Prywatnie interesuje się Pani kulturą Japonii oraz naturalnym podejściem do życia. Jakie aspekty tego stylu życia przenosi Pani do swojej działalności zawodowej?

Tak, uwielbiam filozofię japońską IKIGAI, która mówi nam, aby robić to, co kochamy, w czym jesteśmy dobrzy.  Dzięki połączeniu pracy z pasją chętnie realizuję projekty i podchodzę z przyjemnością do nowych wyzwań oraz pomagam innym w wypełnianiu ich obowiązków, w zakresie w którym jestem dobra. Po pracy jestem aktywna, a moim ulubionym zajęciem w wolnej chwili jest rytuał domowego SPA z córką, obie uwielbiamy klimaty azjatyckie i interesujemy się zarówno kulturą jak i kosmetyką, dlatego tez przynajmniej raz w tygodniu fundujemy sobie taki odpoczynek i domowy zabieg. W codziennym życiu ale i w biznesie stawiam na drugiego człowieka, dyskusja, zadawanie pytań i najważniejsze wsłuchanie się w potrzeby innych zawsze było i jest moim priorytetem. Może dlatego w kontaktach z moimi klientami buduję tak dobre relacje, stawiam po prostu na zrozumienie potrzeb i znalezienie właściwego rozwiązania. 

Wierzy Pani w kobiecą intuicję?

O, tak. Jak najbardziej, Kobieca intuicja – czyli przeczucie: robić coś czy odpuścić? Czy podejmować się danego projektu, wyzwania? odpowiadasz, bo w rzeczywistości sama nie wiesz skąd przeczucie, by postąpić właśnie tak. Nie rozpisuję tabel plusów i minusów każdej z możliwych opcji, nie rozważam setek proponowanych rozwiązań, po prostu podejmuję szybką decyzję, która wydaje się słuszna i skuteczna. Zaufanie sobie samej to mój sposób na życie – zazwyczaj dobrze na tym wychodzę.

Dlaczego wspiera Pani kampanię NIE HEJTUJĘ-MOTYWUJĘ?

Możliwość udziału w kampanii społecznej „Nie hejtuję – motywuję” to jak dla mnie bardzo osobiste doświadczenie. Krzywdzące gesty czy słowa to już prawie nasza codzienność. Ja staram się wyważyć słowa, to jak zachowuje się w stosunku do innych ludzi, gdyż dobrze wiem, że czasem może nie do końca świadomie  ranimy innych. SŁOWA MAJĄ MOC – pod tym hasłem organizowana jest sesja do kalendarza Kampanii na rok 2025 – to ważny przekaz dla każdego z nas.

Zjawisko hejtu towarzyszy nam już od dłuższego czasu, nie zawsze nazywane po imieniu, często bagatelizowane i zamiatane pod dywan. Dotyczy naszego życia prywatnego jak i biznesowego, a coraz większy rozwój internetu i możliwość wymiany opinii i ocen także tych negatywnych, jest bardzo krzywdzący. Coraz częściej możemy spotkać się w rozmowach z przedsiębiorcami, że na co dzień stają się obiektem fałszywych komentarzy, pisanych często pod wpływem emocji a nie związanych z rzetelnymi dowodami. Jak można zaobserwować konkurencja, osoby ze środowiska online, a czasami nawet jak się okazuje „przyjaciele” potrafią zadziałać szkodliwie na nas, nasze osiągnięcia i życie / biznes, z którego czerpiemy przyjemność i chcemy się realizować.  

Wiele osób na co dzień spotyka się z różnymi przejawami hejtu czy to on-line czy off-line. Moim zdaniem niepotrzebnie i udziałem w tej akcji chciałam podkreślić moje zdanie, że nie zgadzam się na takie zachowania i traktowanie drugiego człowieka. 

Inspirująca myśl z którą chciałaby Pani zostawić nasze Czytelniczki?

Jak mawiała moja ulubiono projektantka mody: „Może się zdarzyć, że urodziłaś się bez skrzydeł, ale najważniejsze, żebyś nie przeszkadzała im wyrosnąć” (Coco Chanel).

Ten inspirujący cytat towarzyszy mi w życiu codziennym. Rozwój osobisty, nauka i dążenie do określonych celów to zmiany, które pozwalają na osiągnięcie zamierzeń czyli rozwinięcie przytoczonych powyżej skrzydeł. Nie przestawaj marzyć, spełniaj się i wierząc w lepsze jutro idź po więcej. Nie zawsze będzie kolorowo ale stawiając na siebie i spełniając swoje zamierzenia stajesz się kobietą spełnioną, pewną siebie. Takich kobiet potrzebuje świat. 

Monika Blezień – Ruszaj  

Doradca ds. ochrony środowiska i dokumentacji kosmetycznej, ESG Manager, biotechnolog, przedsiębiorczyni. Uczestnika kursów i szkoleń z ochrony środowiska, BDO, REACH czy CLP. Autorka e-book’a „Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek” oraz artykułów, wywiadów i  przewodników po systemie BDO dla przedsiębiorców m. in. z branży beauty, e-commerce i innych.

Prowadzi konsultacje / szkolenia w zakresie wdrożeń związanych z ochroną środowiska i systemem BDO. 

W 2022 roku otrzymała nagrodę Lwica Biznesu 2022 w kategorii „Usługi dla firm”  i wyróżnienie „Lwica Biznesu 2022, którą warto znać”. W latach 2023 i 2024 zdobyła nagrodę Inspiratorka Roku 2023, 2024, Marka Przyszłości 2023, jak również Diamenty Beauty 2023 w kategorii „Usługi dla sektora beauty” i w 2024 roku w kategorii  „Usługi – specjalistka ds. dokumentacji kosmetycznej” oraz Ekomecenas sztuki 2024 za szerzenie idei zrównoważonego rozwoju i ekologicznego spojrzenia na świat.

Z zamiłowania zgłębia tajniki receptur kosmetycznych i chętnie rozwija zainteresowania związane z pozyskiwaniem olejków eterycznych, tworzeniem kosmetyków i perfum. Interesuje się sztuką, malarstwem i dobrą książką. Ambasadorka marki kosmetycznej LaJuu, oraz akcji społecznej „Nie hejtuję – motywuję”.  

Prywatnie mama nastoletniej Wioletty, z którą łączy pasję naturalnego podejścia do życia codziennego i wrażliwości na piękno otaczającego świata. 

Strona: www.beautyekombr.pl 

Rozmawiała: Ilona Adamska 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *